Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στόχος του προγράμματος πιστότητας

Για να χτιστεί ένα πρόγραμμα πιστότητας για μια επιχείρηση αρχικά πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ποιος θα είναι ο σκοπός της δημιουργίας του και να τεθούν στόχοι.
Στόχος προγράμματος επιβράβευσης 

Κάθε επιχείρηση μπορεί να στοχεύει σε διαφορετικά outcomes από την δημιουργία ενός προγράμματος loyalty

Πάμε να δούμε μερικούς από τους σκοπούς στους οποίους μπορεί να βοηθήσει ένα loyalty πρόγραμμα και τον αντίστοιχο δείκτη επίδοσης (key performance indicator - KPI) που πρέπει να παρακολουθούμε για τον κάθε στόχο. 
1. Διατήρηση πελατολογίου : Για την αξιολόγηση αυτού του στόχου θα πρέπει να επιτευχθεί αύξηση του δείκτη Retention Rate. Την αύξηση μπορείτε να την μετρήσετε σε σχέση με τα παρελθοντικά στοιχεία ή συγκρίνοντας τους πελάτες που έγιναν μέλη του loyalty και τους πελάτες που δεν έγιναν. 
2. Αύξηση της επισκεψιμότητας : Για την αξιολόγηση αυτού του στόχου θα πρέπει να επιτευχθεί αύξηση του δείκτη Repeat Rate. Την αύξηση μπορείτε να την μετρήσετε σε σχέση με τα παρελθοντικά στοιχεία ή συγκρίνοντας τους πελάτες που έγιναν μέλη του loyalty και τους πελάτες που δεν έγιναν. Αν έχετε επίπεδα εξαργύρωσης τότε είναι θεμιτό να συγκρίνετε και στο επίπεδο των μελών του προγράμματος όσους έφτασαν σε επίπεδο εξαργύρωσης και να τους χωρίσετε σε όσους έκαναν εξαργυρωση (άρα έγιναν engage στο πρόγραμμα) και σε όσους δεν έκαναν (άρα ενώ είναι μέλη δεν έγιναν engage στο πρόγραμμα) και να δείτε τις διαφορές στους δείκτες σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Λόγω ότι εδώ συγκρίνετε πελάτες που έφτασαν κάποιο bare minimum είναι η πιο αντικειμενική σύγκριση. 
3. Προσέλκυση νέων πελατών : Για την αξιολόγηση αυτού του στόχου θα πρέπει να επιτευχθεί αύξηση του δείκτη New to File (NTF) πελατών. Εδώ πάλι μπορούμε να τον συγκρίνουμε με παρελθοντικά data αλλά και να παρατηρούμε το ποσοστό penetration στους συνολικους πελάτες.  Για παράδειγμα αν έχουμε συνολικά 100 νέους πελάτες και οι 70 έγιναν και μέλη του loyalty έχουμε 70% penetration.  Αν απλά συγκρίναμε ότι πέρσι είχαμε 50 και φέτος 100 πελάτες θα φαινόταν μεγαλύτερη αύξηση ενώ πρακτικώς λόγο του προγράμματος επιβράβευσης θα είχαν έρθει μόνο οι 70.
4. Αύξηση της αξίας των πελατών : Για την αξιολόγηση αυτού του στόχου θα πρέπει να επιτευχθεί αύξηση του δείκτη Average Consumer Spend. Πρακτικώς εδώ βλέπουμε πόσα λεφτά έδωσε στην επιχείρηση μας ένας πελάτης μέσα σε ένα κύκλο του προγράμματος loyalty σε σύγκριση με τον προηγούμενο. Επίσης μπορούμε να συγκρίνουμε τους πελάτες που έγιναν μέλη του loyalty και τους πελάτες που δεν έγιναν τι Average Consumer Spend είχε η κάθε κατηγορία. Σκοπός θα είναι οι loyalty πελατες να έχουν υψηλότερο. Και σε αυτή την περίπτωση αν έχετε επίπεδα εξαργύρωσης τότε είναι θεμιτό να συγκρίνετε και στο επίπεδο των μελών του προγράμματος όσους έφτασαν σε επίπεδο εξαργύρωσης και να τους χωρίσετε σε όσους έκαναν εξαργυρωση (άρα έγιναν engage στο πρόγραμμα) και σε όσους δεν έκαναν (άρα ενώ είναι μέλη δεν έγιναν engage στο πρόγραμμα) και να δείτε τις διαφορές στους δείκτες σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Λόγω ότι εδώ συγκρίνετε πελάτες που έφτασαν κάποιο bare minimum είναι η πιο αντικειμενική σύγκριση. 

Ένα πρόγραμμα μπορεί να στοχεύει σε πολλαπλούς στόχους. Οπότε μπορεί να γίνει συνδυασμός των παραπάνω δεικτών στην αξιολόγηση ενός προγράμματος. 

Επίσης εκτός από τους παραπάνω βασικούς δείκτες προφανώς θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ROI Model για να δείτε εάν το πρόγραμμα τελικά είναι προσοδοφορο για την επιχείρηση σας. Σε επόμενο post θα μπούμε σε λεπτομέρειες του μοντέλου ROI ενός προγράμματος επιβράβευσης

Τέλος, βάση του τύπου του προγράμματος που θα δημιουργήσετε θα χρειαστεί να θέσετε και κάποιος δευτεροντες στόχους όπως για παράδειγμα:
1. Αν έχετε επίπεδα εξαργύρωσης: το ποσοστό μελων του προγράμματος πιστότητας που εξαργυρωνουν 
2. Αν έχετε κάποιο σχετικό app: το πόσες φορές έγινε download, πόσους ενεργούς χρήστες έχει κτλ.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι ένα πρόγραμμα πιστότητας;

  Ένα πρόγραμμα επιβράβευσης ή πιστότητας ή loyalty πελατών είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος αύξησης των εσόδων μιας επιχείρησης αυξάνοντας την αξία κάθε πελάτη που αποκτάτε. Τι σημαίνει λοιπόν να έχουμε πιστούς πελάτες; Η αφοσίωση των πελατών σε μία εταιρεία (μάρκα) αποδεικνύεται από την προθυμία ενός πελάτη να αγοράζει ή να συνεργάζεται με την εταιρεία αυτή ξανά και ξανά. Είναι το αποτέλεσμα μιας θετικής εμπειρίας πελατών, της ικανοποίησης των πελατών και της απόκτησης αξίας από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που λαμβάνει ο πελάτης από τη συναλλαγή με την μάρκα. Τι χαρακτηρίζει έναν πελάτη ως πιστό σε μια μάρκα; Ένας πελάτης μπορεί να χαρακτηριστεί ως πιστός σε μια εταιρεία ή μάρκα όταν πληρώνει επανειλημμένα για το προϊόν ή την υπηρεσία μέσα στην πάροδο του χρόνου. Ένας  πιστός πελάτης  θα επιστρέψει πολλαπλές φορές σε μια επωνυμία μάρκα κτλ και θα ενθαρρύνει και άλλους να πάρουν από εκεί. Ένας  μη πιστός πελάτης  δεν θα επιστρέψει στην εταιρεία ξανά...

Πως μπορούμε να χτίσουμε πιστότητα;

Τώρα που είδαμε τι είναι ένα loyalty πρόγραμμα πάμε να αναλύσουμε πως μπορούμε να χτίσουμε πιστότητα στους πελάτες της επιχείρησης μας. Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό μας όταν ακούμε πιστότητα είναι ένας ικανοποιημένος πελάτης. Η ικανοποίηση των πελατών έχει συνδεθεί με την πολύ καλή εξυπηρέτηση (customer service) που ναι είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας αλλά απευθύνεται κυρίως σε πελάτες που ήδη έχουν κάνει κάποιο interaction με την επιχείρηση σας. Το loyalty είναι κάτι μεγαλύτερο, πρέπει να γίνει μέρος του marketing mix της επιχείρησης σας.Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα πιστότητας είναι μια δομημένη προσέγγιση που ανταμείβει κινήσεις/ interactions που κάνουν οι πελάτες με την επιχείρηση μας .Μπορεί να αφορά B2B πρόγραμμα επιβράβευσης ή και B2C πρόγραμμα επιβράβευσης.  Αναλυτικότερα περιλαμβάνει ανταμοιβές όπως για παράδειγμα: 1. Έκπτωση  2. Κουπόνια  3. Πόντους 4. Δωρεάν προϊόντα  5. Αποκλειστική πρόσβαση σε προϊόντα ή υπηρεσίες  6. Πρόσ...

Προνόμια Loyalty προγράμματος

Είδαμε λοιπόν τι στόχους μπορούμε να θέσουμε και αποφασίσαμε με ποίους δείκτες θα τους μετρήσουμε. Μετά είδαμε πως αυτοί οι δείκτες μεταφράζονται σε κάποιο action από τον πελάτη. Και σε αυτό το post θα δούμε με τι κίνητρο θα πείσουμε τους πελάτες να προβούν σε αυτά τα actions. Οι πιο διαδεδομένες κατηγορίες ανταμοιβής είναι οι ακόλουθες: 1. Εξαργύρωση Δώρων με πόντους  2. Ειδικές εκπτώσεις ποσοστού  3. Εκπτωτικό κουπόνι για επόμενη αγορά  4. Πόντοι δώρο για κάποια action  5. Δώρο εμπειρίας με την μάρκα (experiential benefit) 6. Δωρεάν υπηρεσίες για τα μέλη 7. Δωρεάν υλικό με branding της μάρκας  8. Εκπαιδευτικά προνόμια  9. Προνόμια σε άλλη μάρκα που συνεργάζεται μαζί μας Για να καταλήξουμε στην πιο κατάλληλη προσέγγιση στο τι είναι καλύτερο για τους δικούς μας πελάτες θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν τα εξής: 1. Την αγορά στην οποία κινούμαστε (αν για παράδειγμα τα κουπόνια είναι μια πρακτική και εκτός loyalty ή οι εκπτώσεις θα πρέπει να σκεφτούμε...